Friday, February 27, 2009

::renungan jumaat::


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Andai aku terlupakan Tuhan
Dalam kelapangan dan kesibukan
Dalam kesenangan dan kesusahan
Tolong ingatkan saya
Jangan jadi anak derhaka
Mak ayah dilupakan jangan
Usah diluka hati dan perasaan
Tolong ingatkan saya
Supaya ingat pesanan guru
Bukan sekadar peringatan
Tapi tarbiyah berpanjangan
Tolong ingatkan saya
Dengarlah dan bacalah al-quran
Tika radio penuh hiburan
Tika tv penuh hindustan
Tolong ingatkan saya
Di mana islamnya zahirku
Jika aurat didedahkan
Disingkat, diketat dan dijarangkan
Tolong ingatkan saya
Jadilah sahabat yang baik
Sentiasa memberi peringatan
Sentiasa menerima teguran
Tolong ingatkan saya
Kalau bercinta biar keranaNya
Dalam memilih utamakan Iman
Kelak ikatan dihindari syaitan
Tolong ingatkan saya
Hidup ini satu kembara
Kutiplah mutiara dalam perjalanan
Moga di sana menjadi bekalan
Tolong ingatkan saya
Diri ini milik Yang Kuasa
KepadaNya jiwa diserahkan
Segala-galanya Dialah tumpuan

Allah berfirman yang bermaksud :
"Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menepati kesabaran"
Surah Al-Asyr. Jika manusia itu mahu berfikir, mereka tidak akan terdampar ke dalam penyesalan yang tiada berkesudahan. Pada waktu kaya, mereka ingat bahawa kekayaan itu tidak akan kekal sehingga mahu dimanfaatkan kekayaannya itu dengan baik. Sebab ingat bahawa pada suatu masa nanti dapat berganti dengan kemiskinan yang tiada diduga. Seandainya perkara ini terjadi, maka tiada penyesalan baginya, sebab memang sebelumnya telah dibayangkan di mana kehidupan dunia ini penuh dengan segala kemungkinan yang tidak seorangpun yang dapat mengetahui.

Wednesday, February 25, 2009

sesi melantak tahap gaban


tq 4 kak eda yg sudi belanja pizza dan buah2an
pada kak ct yg belanja rojak
pada kak ku yg belanja ayaq
pada en. zul yg belanja penambahan buah betik (lupa nak amek gmbr)
aku adan dan kak ina plak
tq le sebab sudi melantak sampai habeeesss... ;p

biasala... smlm kan gaji
mula tu kak eda yg call pizza
bila dah lepak kat pot biasa
yg lelain tu pun ikut sama la belanja
turn aku nanti dulu la
nggeee.... =)


ni lah sahabat ku kini dan utk selamanya
sabahat suka dan duka
hehehe.... jgn pelek ye... terselit teruna sorang tu
dia la yg suka wat kami gelak tak berenti
ade je lawak mengong dia tu

aku pernah terpk
kalu le depa semua dah pencen
aku tinggal le sorang
semua pangkat kakak dan abang
kira aku le yg paling muda belia

aku hepi kawan ngan dorang
susah nak cari kawan suka dan duka mcm dorang
susah nak cari kawan yang sanggup susah dan senang bersama
dorang lah teman, kawan, rakan dan sahabat yg paling aku sayang
tanpa dorang aku sunyi
tanpa dorang aku sepi
tapi suatu hari nanti dorang akan tinggalkan aku juga
suatu hari nanti kita akan terpisah juga
huh.... macamana la keadaan masa tu ye

kan best kalu ada perkhidmatan tanpa pencen
aik?? harus ke aku mengarut sampai ke situ
wat ever :s

sambungan bersantai @ UY

lately ni takdak masa la nak update citer
bz kat opis tu sebab banyak program seminar
kat umah bila dah ngadap tv
dah jadi malas tahap cipan plak
ade masa kejap ni aku n3 le smbgan citer UY tu


punya la lama kami ber3 menunggu
dalam kol 10 lebih baru depa ni sampai
mak ngan ayah juki ikut sekali
masa ni depa mai kl sebab ada jemputan kawin
bawak le sekali bersatai bersama


yang bestnye....
kami yg pompuan ni goyang kaki je ok
yg sibuk membakar dan menggoreng
adalah husband2 tercinta
emm... suami soleh... ye ke.. =)




siap... menu semua dah terhidang
ikan dan ayam bakar
nuget goreng, nasi goreng, kopok, serunding
emm...yumyum..dapnye...


kak sue biasa la.. sibuk melayan anak2
hai... style ape lak kali ni abg dok posing tu
mendongak ke langit plak
wat ever... maklong tetap syg kat korang sumer


mak juki ni le kakak pada mak aku
dorang dua beradik je pompuan
mak ngan ayah aku tak dapat join
sebab masing2 ade hal
biasa le... plan last minute

Tuesday, February 17, 2009

bersantai @ UY

tq le pada yang sudi meneka tgn siapakah itu
tak lain dan tak bukan haruslah kami ber3
ahad lepas, kami dan kak sue sefamily mengediks kat UY
apa itu UY??? haruslah ulu yam
tempat yang senang, dekat dan mudah untuk kami kunjungi
sebanya.... dekat ngan umah...
skang ni tiap hujung minggu adik akan tido umh aku
pengubat kesunyian.. ahaks..
so pagi2 lagi aku ngan hubby dah bangun mandi
barang2 semua dah siap mlm sebelum tu
ingat malas le nak kejutkan si kecik ni
cian kat dia tgh sedap tido
tapi dia yang sedar sendiri
tekelip kelip mata mandang
pastu dia terus cakap 'adik nak wiming'
tegelak kami... terus siapkan dia sekali
kuar umh dalam kol 8, p bli bekfes pastu trus naik UY
sebab ape kami p awal... sebab nak buk tmpt



nasib baik le masa sampai tu tak ramai lagi
mmg biasa pun waktu 8 lebih tu blum ade org sgt
hubby terus letak brg kat tmpt yg kami suka tu
pastu pasang kemah untuk baring2
si kecik tu pun sibuk je nak tolong
mcm le pandai sgt



sudah siap semua, barang pun dh tersusun
kami bekfes dulu sementara menunggu yang lain sampai
mkn roti canai je... em... seleranya
bak kata adik... 'emmmm.... dapnye...'


angin sepoi2 bahasa, air sungai mengalir tenang..
kan bes kalu umh aku sebelah je
mau ari2 aku terjun sungai tu



lepas makan, aku bawak adik lepak dalam kemah
dorang masih lagi belum sampai
haisshhh.... lamabt plak... lama sudah kami menunggu
adik pun dok main oswang2 dalam kemah tu
aku melayan ape yg patut je
main ciku cak plak ngan paklong dia
paklong tak layan la dik.. bz baca paper
main masak2 sorg... pastu baca doa mkn
em... mcm2 pe'el dia



citer ini akan bersambung...
tunggu!!!

cuba teka


cuba teka tangan siapakah ini...
nggee......
;p

@ a.w.a.r.d @



smlm boring utk memulakan citer
hari ni suam2 kuku nak mula bicara
mek na ade forward award
aku terima dan terus n3 dlm blog ni
tq mek na.. lama gak tak n3 pasal award ni
ape citer sepanjang cuti?
emm... ade la xtvt skit
tapi belum sampai seru nak kongsi citer
tgk le ptg ni ke, esok lusa ke
nak skodeng blog kekawan dulu
adios!!!

Friday, February 13, 2009

~si kecil yg manja~




ini pun backdated punya story
masa ni kami ke tesco
kebetulan lama plak hubby kat kedai jam
so aku ngan adik jejalan tepi2 kedai jam tu
ade plak kedai yg jual aksesori wanita
aku pun singgah le
dalam aku dok belek itu ini
dak kecik comei ni tunjuk nak cekak rambut
ala2 bentuk crown gitu
dan satu lagi yg bereben bunga
suka dia bila aku pakaikan
tersipu2 malu bila bdk kat kaunter tu tegur dia
so aku pun belikan... utk kakak yaya sekali
kang majuk plak kakaknye
lepas beli terus nak pakai
sudah le org kat keliling dok mandang je dia
lagi le terkulat2 malu
emmm... perasan le mek kecik tu
-ape saje utk mereka kalau maklong mampu-

:_n3 last month_:


lama betul aku perap citer pasal adik ipar aku ni
entah kenapa lately ni malas plak nak mengupdate citer
ni story pertunangan adik ipar aku (adik bongsu hubby aku)
dia dapat orang parit buntar
so sehari sebelum gerak ke utara
kami wat kenduri doa selamat skit
ni sesi masak memasak
tak msk banyak pun
cuma lauk2 biasa je

kami memulakan perjalanan pada jam 9 pagi
berehat dan mkn tgh di perhentian behrang
mak mertua aku dah siap msk pagi tu
so semua dapat sorang sebungkus nasi
lauk kari udang, sambal ikan bilis, telor masin
lepak ramai2 kat tepi jalan bawah pokok
seronok plak rasanya
perut kenyang, perjalanan diteruskan

mak ai... lama benau rasa nak bleh sampai parit buntaq ni
aku rasa nak balik kelate lagi dekat
mungkin sebab konvoi ramai2 kot
tu yang leh jadi lambat
nak kena dekat2 semua, kang tinggal jauh ada yg sesat plak
tapi hubby aku ni kalu slow senang ngantuk
lepas pada tol ipoh, terus pecut laju
yang lain jauh kena tinggal
jumpa balik kat tol bandar baru
dari aku ngantuk sbb telan kari
terus jadi tebuntang biji mata sbb takut

alhamdulillah....
selamat sampai semuanya
terus tuju ke homestay tmpt family kami menginap
aku dok bayang homestay yg adik ipar aku amek ni
umh kayu... suasana kampung
dok pk sure syok punya kwsn perkampungan
rupanya rumah teres... ok gak la
besau umh dia, 3 bilik serba lengkap
hanya RM100 satu mlm
ok sangat le tu
homestay ni betul2 kat pekan parit buntar

aku, hubby dan kak izan sekeluarga dok hotel
tak campo skali ngan dorang semua
sebab homestay tu je dah 3 family
kekawan adik ipar aku lagik
tu yang kami sewa hotel je
parit buntar inn.. ok gak la hotel dia
tapi mcm sunyi sangat... takut pun ade
bilik aku RM72, bilik kak izan RM89
sebab ape bilik aku murah... sbb kat celah nak ke dapo
hehehe... ok la tu, lagi besau pd bilik kak izan
parking kete depan bilik lagi
lps dah check in kami lepak kat hotel je
tido jap pastu malam p homestay
lepas mkn p pasar malam
heran le pasar mlm dorang... aku p dalam kol 8 lebih
dah nak tutup kau... sebab ape... sebab kol 4 dorg dah bukak
hai... tu bukan pasar mlm le... pasar siang..






ni le hantaran dari pihak kami
9 dulang semuanya serba pepel
aku ngan mak mertua yang gubah
cincai2 je janji ade


rombongan dari pihak lelaki


istiadat merisik dan meminang dimulakan
bincang ape yang patut
tarikh, duit hantaran dan lain2


habis berbincang, dan disetujui oleh kedua belah pihak
sesi menyarung cincin plak dijalankan
jgn tak tahu nyah, mak mertua soh aku sarung cincin merisik
kelasss gitu... menantu sulung katankan...
mak mertua aku plak sarung cincin tunang
emm... terjalinlah ikatan pertunangan antara
adik ipar aku ali dan bakal isterinya zuliana


semoga ikatan pertunangan ini akan kekal ke jinjang pelamin
ingat... korang tu skang ni tengah darah manis
tolak ansur, percaya sesama sendiri perlu kuat dalam diri memasing
jgn mudah melatah.. bak kata org bertunang ni banyak dugaan
insyaallah... kalu tak de aral melintang
majlis seterusnya akan diadakan lepas raya thn ini


emm... ape nak tunggu lagi
hidangan dah terhidang
perut dah lama bekeroncong
sesi melantak la plak
kari ikan, kurma ayam, ayam tomato, ikan masin
arca nenas, arca buah, sambal belacan dan air sirap
fuh.... kari utara mmg best gile
nasib baik depa bungkus untuk kami
merasa gak nak mkn lagi bila sampai banting nanti


pihak pompuan balas dengan 11 dulang
kami terima seadanya... terima kasih


sempat bergambar bersama kedua belah keluarga
alhamdulillah... terjalin ikatan silaturahim sesama kita
lagi besau le keluarga kami


ingatkan nak terus balik
tapi sempat lagi singgah lumut
hanya untuk beli ikan masin, sotong dan sebagainya
aku sempat le berposing sat
tapi dengan muka letih
ingat nak singgah teluk batik
tapi jalan ditutup sebab terlalu ramai org
iyelah sebab raye cina kan
musin cuti panjang lak tu
habis shoping itu ini
terus gerak balik banting ikut jalan dalam
sampai kol 2 pagi... penat gile
tu lah serba sedikit citer pasal cuti raya cina bln lps
hai.... habis pun story aku... sekian

Friday, February 6, 2009

:_sshhhuuu!!!_:


pada org itiu..
aku janji le tak citer pd sesape
jgn risau eh.. selagi aku waras
aku simpan rahsia kau
nggeee... ;p

: :_kibarkan_: :


pada u olss yg sudi skodeng blog aku
aku forwadkan award ni pada engkorang semua
pastikan ianya dikibarkan di mana2 penjuru blog anda
'love malaysia'

Thursday, February 5, 2009

♪ jemputan lagik ♪


haisshh...
jemputan lagik dari mmbr sek + mmbr blog
ahad jugak
sama tarikh ngan kenduri kawin member kami kat klang & banting
namun... aku harus dan cuba cari jalan untuk menghadiri jemputan ni
bila lagi nak jumpa member2 lama....
ni la masanya nak reunion
bed, aku harap sangat le dapat ketemu engkorang semua
nanti aku bagi kata putus ok
thanx 4 da invitation

Wednesday, February 4, 2009

♣ tiada kata pengubat jiwa ♣

angin meniup, pokok bergoyang... lamunan terhenti tatkala muka di hembus angin bayu. oohh... indah sungguh alam ciptaan yang maha esa.. aku bersyukur dengan ape yang ada dikelilingku. namun dalam semua yang aku kecapi, masih ade yang belum ku miliki.. ku pandang pada langit, ku mohon dan ku merayu padaNya.. aku hanya insan yang lemah, kau yg maha mengetahui segalanya.. aku memohon dan berserah padamu Ya Allah... kira kau mendengar isi hatiku tatkala ini, kira kau mendengar rayuan dan bisikan kecil hatiku... tunaikanlah permintaanku Ya Allah... awan bergerak menjadi satu... mendung... angin semakin kuat... lantas hujan menyembah bumi... begitu kuat kuasamu Ya Allah... mungkin alam ciptaanmu mendengar segalanya... ku tunduk memejamkan mata... ku bisikan pada diri sendiri... sekiranya permintaan dimakbulkan, aku berjanji akan membuat sesuatu yang boleh melegakan perasaan yang sekian lama kusut dihati kecil ini... amin!

♥ hepi beday 2u! ♥


qistina
itulah sahabat yang pernah rapat dgnku satu ketika dulu
walau kami agak renggang skit ketika ini
namun kami tetap digelar sahabat
kita pernah suka dan duka bersama
kita pernah bersusah payah bersama
walau sekarang kau dan aku berbeza
namun kenangan indah kita bersama
tetap dalam ingatanku
doaku moga dirimu dipanjangkan umur
murah rezeki, sihat sentiasa
berbahagia selalu dan dirahmati olehNya
moga jodohmu dgn si dia hingga ke jinjang pelamin
kau adalah kenalan, rakan, teman, kawan dan SAHABAT
terima kasih kerana sudi menjadi sahabat yang baik
miss u...

Tuesday, February 3, 2009

♠ kakak yaya sakit ♠


nur syafiqah aimiera atau kakak yaya
telah dimasukkan ke wad hospital pusrawi
disebabkan demam panas yang berpanjangan
suhu naik sehingga 40.4
kesian sangat kat dia
2 hari dia kena menghuni spital tu


punca asal demam biasa
berlarutan sampai beberapa hari
kakak yaya kalu demam mmg tak larat nak ckp
kalu tak demam mmg byk ckp sbb dia terlampau xtif
so kalu dia demam cam kesian sgt
sedih je tgk dia.. mkn tak lalu
badan dia pun nampak susut
kak sue pun cuti jaga dia
kak sue pun demam, aku pun demam, abang syafiq pun sama
ni musim demam la rasanya
mana2 member blog aku baca pun ada yg demam


tak larat nak buat ape kecuali tido
yg si beso ngan si kecik kat tgh tu ape kes
nak merasa tido kat sepital gak ke
emm... takde keje
adik syasya sepanjang 2 hari ni kena le dok umh mak aku
takde sape nak jaga dia...

pada kakak yaya
moga cepat sembuh
nanti mama yong belikan jajan ok..

bersama si comel

3 hari adik bersama aku & hubby
saje untuk mengisi kesunyian kat umh kami
bila adenye budak kecik ni
riuh le skit
bercakap tak berenti
suka menyanyi

hari pertama kami bawak dia kuar p jejalan
sblm tu paklong dia singgah shell cocok duit
dia rasa sedih sangat sebab paklong dia tak bawak dia sekali
dan bila dia tak dapat ikut
dia tak dapatlah nak pilih ape yang dia mau
bukan paklong tak nak bawak dia
tapi kan ke paklong nak bawak adik p jln2..
nanti adik bleh le pilih ape adik mau

dia punya meraung.... mengalahkan kena tinggal lama
puas aku pujuk tak mau gak diam
dan bila nampak kelibat paklong dia nak msk kete semula
baru le diam, tapi asyik tibai aku mcm aku wat salah
mcm aku dok cubit2 dia je

paklong pujuk baru le ok
tapi muka mcm majuk la skit
tunduk je bawah
sedih le tu, cian dia...

hari kedua pagi, kami bawak dia p mkn kat kedai mamak
gamaknya dia menunggu lama sgt kot
sampai naik bosan dah
so, mula la menunjukkan aksi2 melampau dia tu
comei ke wat muka cam gitu
masa ni dia asyik cakap adik nak "lele"
maknanya gula2 la...

kami bawak le dia p k4
nak cari brg dapo skali
dia bekenan plak ngan buku abc ni
sebab ape dia suka
sebab ade gambar ayam
dan kalu di mana2 dia jumpa ayam
dia akan panggil ayamas
paklong pun belikanlah
dan tido pun asyik pegang je buku tu
bangun pagi pun terus tanya buku adik mane

hari ke3 dia masih bersama kami
b4 kuar tu aku dapat msg dari kak sue
dia cakap yaya plak demam tak kebah2
cek suhu naik sampai 40.4
kami pun cuak gak ar
terus bawak p pusrawi
kena tahan masuk wad
tu nanti aku citer
masalah bdk kecik kat atas tu adalah kerana
dia tersangat la mengantuk
mungkin sebab tido lambat kot
nak tau dia tido kol brape
kol 3 pg... apa dia buat???
baca buku ayamas dia dan tgk tv
bila kami nak ttp tv dia kata jgn
emm... layan je la sampai dia terlelap
pastu bgn pagi, tdo tak cukup
kalu dah sampai dia hisap 2 jari tu
mmg dah ngantuk sgt le
kasi dia tido pastu p spital tgk kakak dia