Tuesday, September 8, 2009

raya..raya..raya

alhamdulillah... hari ni dah pun masuk 18 ramadan. masih sempurna puasa aku dan harap biarlah sampai ke penghujungnya. hari2 kami masih juga berbuka bersama keluarga tercinta dan 3 beradik yang makin nakal itu. ya Allah... kecoh la mulut aku ni tak berenti mengomel... macam2 peel ada. sorang tak leh berenggang ngan paklong dia, sorang tak mau mkn nasi, sorang mengunyah sambil membebel tak berenti... harus bagaimana??? tapi itulah penyeri umah mak aku... persiapan?? biasa2 aje... terawih??? hehehe... tak pegi pun sebab lepas berbuka, kemas dapur...cian mak masak untuk kami dan aku tak tolong pun, solat... dan terus mengadap tv. patutkkah seperti itu??? haruslah tidak bagus kan, bukan ape... cuma nak balik umah cepat. macam2 benda nak wat. kuih raya?? lom wat lagik. mak dah beli barang2 tapi entah bila nak mula pun tak tau. minggu ni kot... tinggal berapa ari je dah lagi ni..
semalam aku tepon mak metua nun di banting sane... sembang punya sembang tiba2 dia tanya bila kami balik sane. aku cakap le insyaAllah minggu ni balik, nak amek stok kepek sekali.. dia tya balik nak raya nanti le.. aku kata raya ke4 le.. dia kata balik... 'eh??? bukan banting dulu ke thn ni???' aku lagi le pelik??? eh... lupa dah ke dia?? kan ke tahun lepas dah banting dulu... aku cakap le balik kat dia.. dia kata ye ke?? la mak... yang kita pakai merah menyala tu ape?? hahaha... baru le teringat. aduh... tau le aku ni menantu kesayangan.. huhuhu... jgn cari pasal mak oi... marah org kampung kawe tak balik nanti.. ngeh3x...

dan skang lagu2 raya dah kedengaran dimana saje. aku?? tak payah nak tunggu 15 hari puasa, puasa petama dah aku pasang kat opis ni ha... lampu lip lap, kad raya, pelita semua dah aku hias kat kaunter tmpt aku duty ni ha... semangat tu mesti ada.. dorang cakap awalnye gantung... aku balas balik, korang beli baju raya ade tunggu lagi seminggu nak raya?? ha.. diam semua..
kot mane lagu2 raya terbaru skang ni atau lagu lama dinyanyikan balik oleh artis baru... lagu raya dolu2 gak sodap didengar. nak2 bila dengar lagu balik kg dari aruah sudirman tu... aduh!!! tak sabo dah teman nak jumpa orang kg ni... insyaAllah, kalu tak masalah jumaat malam atau sabtu tgh bertolak le kami ke kg halaman...

semalam cuti nuzul quran... ya ampun, aku kuar 6.30 pg pun jem gak ke?? aku pk la, mesti dorang ingat selangor cuti jln tak jem, so pakat ramai2 kuar lmbt... amek ko... tapi aku sampai opis macam biasa gak. semalam kan hubby cuti, dia jaga adik. mula tu aku risau gak takut dia gelabah... sejam sekali aku tepon... dan petang tu dorang amek aku sebab pg tu aku ke opis naik cab. punya la malas nak drive kan... dalam kete mcm2 adik cok citer ape dia wat ngan paklong dia sehari tu... hehehe... kelako le depa tu. first time tu hubby jaga adik tanpa aku. dia berjaya menjaganya dengan sempurna sekali... bagus, ada anak nanti tak le risau kot.

dan seharusnya kalu selangor cuti, kl le jadi mangsa keadaan. semua jalan sesak. ishh... tu la... kl kena gak cuti. member2 opis yg kuar time lunch semalam cakap, kot maner pun pusing, semua sesak. nasib le aku membuta aje kat opis tu. lagi syok...

yang best time nak raya ni kan... bila tgk keliling jalan penuh dengan hiasan lampu lip lap. syok kan... kat umah aku tu pun macam belumba2 je tiap umah ngan deco masing2.. ah, aku peduli ape, janji nampak meriah kan. mmm... k lah, tunggu celoteh aku seterusnya nanti. banyak hal nak wat ni... bui bui!!!

1 comment:

iena hamdi said...

u pun suka.. banyak nostalgia gak puasa2 ni.. kan kan kan...