Thursday, August 27, 2009

1 ramadan @ kelate

assalamualaikum...
alhamdulillah, hari ni dah pun masuk puasa ke 6. kejap je plak rasanya. sabtu lepas, pada puasa pertama... saya, hubby dan kak sue sekeluarga telah sepakat balik kampung untuk menghantar stok kerepek yang telah ditempah oleh pengedar disana. alhamdulillah... bisnes kecilan kami berjalan dengan lancar dan nampaknye macam bertambah skit tahun ni. syukur padaNYA... kami berangkat pulang sabtu, jam 3ptg. perjalanan jauh dalam bulan puasa ni memang menguji kesabaran dan keimanan setiap manusia. dan tak terlepas juga pada kami semua. rasa letih tak payah nak cakap. biasa mengunyah je dalam kete untuk menghilangkan rasa bosan, tapi bila dah puasa ni, tido je la sepanjang jalan.
kami tiba di gua musang dekat dengan waktu berbuka. dah pilih itu ini untuk juadah berbuka, kami amek port lepak depan tv, senang nak layan tv sambil makan. nampaknya ramai juga orang yang singgah berbuka disitu. tapi pembantu kedai tu cakap, jumaat lagi ramai. penuh kedai makan kawasan tu. oh... mungkin orang2 yang tinggal di luar kelate telah pulang ke kg halaman masing2 untuk menyambut ramadan bersama keluarga dikampung. mm... bagus.
abang aiman pun dah mula belajar puasa. hehehe... kelakar ada, kesian pun ada. dah le dia tu bukan jenis pemakan sangat orangnya. lembik je aku tgk. tapi bagus le dia ada rasa nak mencuba. aku cakap kalu dia puasa penuh aku bagi dia 5 hengget... hahaha... kesian kat dia.. aku cakap abang boleh beli aiskrim 20sen selama sebulan. dia gelak je.... siot punya maklong ;p
adik syasya plak, orang sok sibuk menunggu waktu berbuka, dia dah hentam dulu nasi ngan sup daging dia tu... uisshh... lapo sangat le tu. tapi bukan makan mana pun, main je lebih. sepanjang perjalanan, tak mau dok ngan aku atau kak sue kat belakang, asyik nak dok ngan paklong dia je. upss.. lupa plak nak cakap, kami balik satu kete je. biasa la... naik ape lagi kalu bukan hilux pekasa mazuki tu...
kakak yaya masa ni takdak sebab dia dah lama balik, ikut nenek ngan atok dia yang datang kl masa kenduri kawin adik ipar aku tu. sakan le dia bebas kat kg tu...
kami tiba di kg jam 9 mlm. singgah umah pakcik, umah kakak juki dan baru balik umah mak juki. saya dan hubby pun tido kat sane skali. malam tu kami tido lambat, sempat lagi lepak kat kedai makan kakak juki. kami layan colek mangga.... uisshhh... kecor plak ayaq liuq.
esoknya kami pegi pasir puteh untuk menyelesaikan masalah yang agak besar jgk le. aduh... pegi punya jauh, tak bleh nak setel plak. kena tunggu lepas puasa. haru sungguh... tapi tak pe, best gak ke sana, kami singgah pantai dalam rhu, semerak, pasir puteh. betul kot??? aku pun ingat2 lupa nama pantai tu. tapi memang bestttt... tenang je... banyak gak umah kampung kat situ. kebanyakkan mereka mengusahakan keropok lekor atau keropok kering. korang layan je la gambar kat bawah ni....

pastu kami ke tok bali plak untuk beli ikan2 segar yang baru sampai dari jeti. kami beli le skit wat balik kl... memang semua segar2... yang best tu, masa dah sampai umah kat kl, hajat hati nak le siang ikan2 tu, bila bukak bungkusan tu... ikan dah betukar jadi kopok lekor... pelik tapi benar... hehehe... orang tu le... salah bagi bungkusan kat aku... hampehhh... sampai skang ikan tu masih lagi berada kat umah orang tu... awak... tolong le siang skali eh... ngeh3x
kami stay kat kampung 3 hari 2 malam. isnin pagi lepas sahur kami berangkat balik ke kl. nak citer la skit masa balik kl tu.. aku lembik giler ok. mau taknye... lepas sahur terus jalan jauh... mau tak pening kepala. dah le lepas makan, perjalanan naik bukit turun bukit... huh... nak muntah semua ada. dengan si adik buat perangainya... marah2 sebab paklong dia bawa kete... tak mau ngan semua orang kecuali paklong dia... aduh... pusing kepala aku... jadinya aku tido le sepanjang masa... ahrrgghh!!!! letih tu... tapi seronok :D tahun ni plak beraya di kg aku dulu. lagi le tak sabar nak balik lagi.... yahuuuu!!!!!
backdated story ~ beday aku

saje nak n3 skit gmbr semasa meraikan beday aku bulan 7 lepas. lupa plak nak citer kisah ni. tapi ari ni rasanya dah malas nak becerita cuma nak cakap terima kasih le banyak2 pada kawan2 rapat aku yang sudi buat suprise yang tak berapa nak menjadi... hehehe.... tq hadiah yang korang bagi tu... sangat sedap kek yg korang beli tu... yum yum... lepas ni beday sape plak.... sila angkat kaki... ahaks...

alhamdulillah... sehingga ke hari ini, aku masih lagi sihat tubuh badan, masih diberi akal fikiran yang waras, masih sempurna jiwa dan raga... semoga Allah memberi kesihatan yang sempurna pada aku sepanjang masa... amin...


psstt.... sape2 kalu nak order kerepek boleh le hubungi aku eh... mcm2 jenis ada... jaminan kesedapan yang teringat-ingat... bak kata adik, bebayoi-bayoi!!!! ngeh3x

1 comment:

ayulicious said...

knp tak letak gambar masa buke pose kat kg..??