Thursday, October 29, 2009

nilai kasih seorang anak

semalam, tgh layan tv, hp aku munyik... kuar nama juki iaitu kazen aku hubby pada kak sue. bila aku angkat, bukan dia yg ckp tapi anak dia, si abang aiman tu. suara mcm sedih giler... perbualannya begini : : : :

abg aiman : yong.... [nada sedih]

aku : ngaper??? [nada tekejut]

abg aiman : abah tak nak bangun ni

aku : knp pulak???

abg aiman : abg dah kejut banyak kali soh p amek ibu, tapi abah taknak bangun jgk. nnt ibu nak balik naik ape.... [suara dah mula sayu]

mmg kebiasaannya, kalu kak sue ot, kol 8 lebih camgitu, juki dah kena kuar p amek kak sue, agaknya, abg aiman tgk jam dah dekat kol 9, tapi bapak dia tak jugak bangun dari tido, hati dia dah mula risau.... dan tak disangka, akulah tempat dia mengadu masalah. itu sudah menjadi kebiasaan, kalu ada pe pe.. dia akan cari aku dan tepon aku sendiri. itulah abang aiman, aku menjadi tempat dia mengadu nasib sungguhpun aku ngan dia asyik gaduh aje.

aku : ibu balik lambat le bang, kol 11 baru balik [mmg kak sue dh inform aku]

abg aiman : knp pulak, kan masa ni ibu dah kena balik

aku : ibu ada makan2 ngan kwn2 opis dia.. [dinner cimb]

abg aiman : oohh.... [perasaan mcm dah ok]

aku : nnt kol 10 abg kejut abah balik tau... kalu tak bangun jgk, abg tepon yong blk

masa ni aku dah datang emosi yang teramat sangat... perasaan sayu dah mula datang. suara aku dah mula begetarrrr

dalam pada tu, aku dok tanya lapar ke tak, kat taska mkn ape, adik2 wat ape, keje sek ada ke tidak, buku dah kemas ke blum

habis je ckp ngan dia, aku dah mula berjurai ayaq mata. hubby pun dok pandang pelik. dia pun dah tau pe'el aku, sampai dia cakap datang la ciwek dia tu.. ;( aku masuk bilik tepon kak sue. meluahkan perasaan yang terbuku dihati... sambil nangis teresak-esak sampai suara sedu sedan... huhuhu.... kak sue pun paham perangai aku. dia gelak je dengar aku citer.

mesej yang ingin aku sampaikan, betapa besarnya nilai kasih seorang anak terhadap ibunya. kecik2 lagi dah pandai jaga keluarga. maksudnya, dia mula rasa tak senang duduk takut ibu dia tak sampai umah kalu abah dia tak p amek. nak plak hari dah malam.

abang aiman baru darjah satu, perangai dia mmg le nakal gile, tapi bab bab cam gini dia pandai pk. pernah sekali tu, aku ke rumah kak sue sementara tunggu hubby balik dari ot. lepas dia mandi, dia kuar ke ruang tamu, tiba2 dia tanya aku kat ibu dia. walhal aku betul2 sebelah dia. bila dia nampak aku, dia senyum... aku tanya kenapa, dia kata tak de pape... aku rasa mcm disayangi sangat2... hehehe...

masa balik kg minggu lepas, aku dan kak sue bw adik p tindik telinga, lepas tindik tu adik nangis, mungkin sebab tekejut... korang mau tau, ngan aku sekali nangis kat kedai mas tu... hahaha... apa punya ciwek la aku ni...

ayaq mata ceq dah betakung... ceq beredar dulu la... takut orang nampak ceq tgh emosi, malu plak. itulah aku.... jiwa sensetip!!!!

6 comments:

ayulicious said...

hadoooiiiiii ko ni le......sesentip betol la..!!

my-niezzareena said...

harus la... kau mcm tak kenal aku.. mak kan berjiwa halus.. wah gitu!

shyuhaila said...

Alhamdulillah...sejuk perut ibu mengandungkan..jgn masa budak je perangai mcm tu,hopefully sampai tualah ye..abb mmg mcm tu..dia manja lebih,maklumlah lelaki seorg je..tiap2 pg nk p sekolah pun ibu mandikan tau...dah besar pangjang pun,dah nk sama tinggi ibu pun...si yaya pun sama gak.anyway..tqvm sbb sudi dgr rintihan dia..nakal tu biasalah bdk membesar..tp kekadang angin jugak bdn mak ni..sobar le bebanyak..

my-niezzareena said...

tak pe kak sue, kerenah anak2 mmg le gitu, ade gak tmpt nak bermanja.. saya ni.. aduh :(. maceh le sudi bagi tumpang kasih sayang anak2 awak pada kami. kami hargai sesangat...

shyuhaila said...

bg mak2 yg kt opis sy ni,depa baca pun depa kluaq ayaq mata..sedih dan terharu nk2 si izan tu.bagai nk rak pg td bca,meleleh emosi..bkn apa wak..itu perasaan seorg ibu..bila dah jd ibu (atau ibu angkat) bru depa tau mcmana rasa..sy xkisah nk tumpang kasih syg,bukannya luak pun kan..so long menumpang tu bleh bahagia dah lah...i ok je...

my-niezzareena said...

ha? dorang kuar ayaq mata ka? izan pun? huh, kalu ceq jadi direktor mau laku filem ceq kan... hahaha... tak sangka noo... ingat ceq ja jiwa sensetip.. ckp kat depa, maceh la menghargai luahan pendapat ceq tu.. kuang3x.. kerana kaseh sayang awak dan anak2 la yg menjadi hidup saya lebih tabah..huhuhu....